Historik
Hultsfreds flygplats har en lång och mångfacetterad historia som sträcker sig från militär användning till civil trafik och privata initiativ. Här är en sammanfattning av dess utveckling:
Ursprung och militär bakgrund
Flygplatsen etablerades på 1940-talet som ett militärt reservfält. Under åren 1957–1991 användes den för civil flygverksamhet, men var fortfarande under militär förvaltning. År 1991 bildades ett gemensamt flygplatsbolag mellan Hultsfred och Vimmerby kommuner. Detta bolag övertog hela anläggningen från Försvarsmakten år 2000. Dock valde Vimmerby att lämna samarbetet redan 2004, bland annat på grund av kostnader för ny banbelysning.
Civil trafik
Från 1990-talet fram till 2006 fanns reguljär trafik från Hultsfred till Stockholm. 2006 upphörde all reguljär trafik. Flygplatsen fortsatte dock att användas för taxiflyg och av flygklubbar. År 2008 köpte det privata bolaget Hultsfred Airport AB flygplatsen av kommunen.
Flygplatsen används främst av Hultsfreds flygklubb och för privatflyg. Den har en 1 945 meter lång betongbana (12/30) och är utrustad med olika elektroniska landningshjälpmedel, även om vissa inte längre är i drift.
Modernisering och framtidsplaner
Under 2016 påbörjades en upprustning av flygplatsen, inklusive en ny bränsleanläggning för att kunna leverera jetbränsle. Detta öppnade möjligheter för polisflyg, ambulansflyg och chartertrafik, särskilt till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Man har också diskuterat samarbete med företag som utvecklar förarlösa helikoptrar och med Oskarshamns kärnkraftsgrupp för logistik vid nödsituationer.
Hultsfreds flygplats är inte bara en plats för flygverksamhet utan också en central punkt för en av Sveriges mest ambitiösa satsningar på förnybar energi. Sedan oktober 2023 pågår bygget av en solcellsanläggning som vid färdigställandet kommer att vara Sveriges största, med en installerad effekt på 100 MWp (megawatt peak). Anläggningen beräknas vara i drift under 2025 .
Om solcellsanläggningen
Effekt och yta: Solparken kommer att ha en installerad effekt på 100 MWp och kommer att täcka en yta av 123 hektar, vilket gör den fem gånger större än de största färdigställda solparkerna i Sverige .
Elproduktion: Den förväntas generera över 100 GWh el per år, vilket motsvarar den årliga hushållselförbrukningen för mer än 18 000 bostäder .
Placering: Solpanelerna installeras runt landningsbanan på Hultsfreds flygplats, vilket gör området till ett nav för både flygverksamhet och förnybar energi.